Preciosa Lighting

Preciosa Creative Network

Na úplném začátku bylo přání zpřístupnit online manuál vizuálního stylu. K tomu zprvu stačil náš vlastní nástroj Identity Online. Postupně, jak jsme odkrývali potenciál dalšího obsahu, který klientovi doposud působil spíš těžkosti a uvědomili si, jaké obchodní příležitosti jeho zpřístupnění spolu se správnými nástroji nabízely, pustili jsme se do zcela nového vývoje.

Preciosa Lighting je český výrobce klasických i moderních křišťálových svítidel a realizuje náročné osvětlovací zakázky v prestižních interiérech po celém světě. Má za sebou ničím nepřerušenou několikasetletou tradici sklářské výroby a i díky tomu je schopna jako jedna z mála firem na světě vyrábět lustry pod jednou střechou.

Společná historie

S Preciosa Lighting jsme začali spolupracovat v roce 2009, kdy si nás vybrali jako grafické studio pro zpracovaní luxusní publikace Project Book, která ukazuje ty nejprestižnější realizace Preciosa Lighting z celého světa. Pokračovali jsme inzeráty, drobnými tiskovinami, prezentacemi na výstavy, katalogy bytových svítidel. Při tom všem jsme jakoby mimochodem na konkrétních aplikacích vyvíjeli vizuální styl.

Možná proto, že jsme se někdy až „otravně ptali“ a pátrali po smyslu a funkci věcí, nás Preciosa Lighting na konci roku 2010 požádala o pomoc s komunikační strategií. Včetně definice brandu a následné formulace tagline. Součástí procesu bylo uspořádání a doplnění obsahových zdrojů – textů, fotek i dokumentů pro marketing. To jsme udělali a nasadili jsme námi vyvinutou webovou aplikaci pro správu komunikačního obsahu Identity Online (taková namachrovaná fotobanka). To aby ten pořádek byl všem dostupný a aby se udržel i nadále.

Poztráceno v překladu

Na osvětlovacích projektech pro velké zákazníky Preciosa Lighting často spolupracuje s renomovanými designérskými studii. Ty potřebuje přesvědčit, že je skvělým výrobcem i technologem – a designéři pak pomohou přesvědčit zákazníka. Pokud se to povede a zákazník se „zamiluje“ do nějakého konkrétního svítidla, detailu, nápadu, partnerství i projekt jsou na světě.

Fungovalo to tak, že designér se zeptal obchodníka, obchodník postoupil přání nebo ideu marketingu, ti vyhledali a zkompletovali relevantní fotografie obchodníkovi a ten designérovi. Někdy i na několikrát, občas se něco ztratilo, něco se zapomnělo. Byla s tím spousta práce. A nepružný a zdlouhavý proces nebyl pro designéra zrovna inspirativní. Dostal jen to, co si vymyslel. Neměl možnost objevit nové úžasné věci, které Preciosa umí vyrobit.

A pak se někdo zeptal:

„Proč Identity Online nepoužíváme i při spolupráci s designery?“

To by mohlo celý proces dramaticky zjednodušit – a možná i přinést konkurenční výhodu pro Preciosa Lighting. Vojta Malina, šéf obchodu a sám bývalý obchodník, to jen potvrdil: „Za to by nás designéři milovali. Mají hodně práce, nestíhají termíny… Tím bychom jim dramaticky ulehčili práci. O takovou aplikaci budou mít obrovský zájem. Bude se jim to hodit při každodenní práci.“

Co děláme, k čemu to bude, jak se tam dostaneme

Nejprve jsme provedli velmi neformální a velmi hrubý uživatelský výzkum: obchodníci se zeptali pár designérů, jestli by o něco podobného byl zájem („ano!“), jestli to nabízí i někdo jiný („ne“).

Bylo nám jasné, že nepůjde jen o nějaké drobné přeleštění původní aplikace. K čemu jsme Identity Online používali do té doby, k tomu se hodila dobře. Ale toto byl větší úkol a i když jsme tušili, že mnoho rysů zůstane, po dohodě s Preciosa Lighting jsme se rozhodli, že se nenecháme svazovat minulostí. Rozhodli jsme se vzít to, co jsme se naučili na předchozí verzi a začít od základů. Sestavili jsme čtyřbodový bojový plán:

  1. Vývoj nové aplikace / upgrade Identity Online
    Výzkum, co je potřeba dělat, prototypování, vývoj řešení. Udělá AnFas.
  2. Kurátorovat
    S využitím znalostí a zkušeností obchodníků vybrat, k čemu dát designérům přístup, jakým novým materiálem knihovnu doplnit, a co z ní naopak vyhodit. Udělá Preciosa Lighting.
  3. Komunikace
    Zpřístupnit, zpropagovat, namlsat a nadchnout – dát vědět o aplikaci designérům a vysvětlit, proč ji používat. AnFas pomůže a podpoří, samotná práce ale bude na Preciosa Lighting a jejích obchodnících.
  4. Profit
    Pokud se díky bodům 1 až 3 podaří zjednodušit práci designérům, Preciosa Lighting na tom vydělá.

 

Průzkum

Začali jsme tím, že jsme vzali aplikaci Identity Online a provedli Velké Škrtání. Od stávajících uživatelů jsme tušili, že některé funkce Identity Online nikdy nikdo nepoužil. Pohled do Google Analytics to jen potvrdil. Takové ty „to by se mohlo někomu hodit“ drobnosti, co jsou prakticky k ničemu, komplikují uživatelské rozhraní, zvyšují náročnost údržby kódu aplikace – a když zmizí, nikomu nechybí.

K tomu jsme měli seznam postřehů a přání, na kterém bylo třeba:

  • aby se dal obsah prakticky sdílet,
  • víc místa pro samotný obsah, aplikace ať nepřekáží – musí dobře vypadat, ale spíš zůstat neviditelná v pozadí,
  • aplikaci by mělo být možné kustomizovat pro jednotlivé skupiny uživatelů – jak obsah, ke kterému mají přístup, tak cesty k němu,
  • musí dobře fungovat na mobilech a tabletech, zejména Apple.
  • aplikace určitě nebude veřejně přístupné – designéři se o ní dozví od obchodníka Preciosa , ten jim udělá prezentaci a dá do aplikace přístup.

Ideové shrnutí

Aplikace tedy musela být především dobře použitelná, aby designérům pomáhala a nepřekážela. Naopak nebylo potřeba, aby nějak detailně vysvětlovala, k čemu je a jak jim může pomoci. Nemusela se to ani snažit prodat, zájem o ní už byl probuzen na setkání obchodníka s designérem.

Prototyp

Abychom rychle ověřili, začali jsme papírovým prototypem. Prošli jsme typické scénáře a když jsme nikde nijak dramaticky nenarazili, bez nějakého dalšího otálení jsme se pustili do práce na interaktivní prototypu.

Často se totiž stane, že něco vypadá jako skvělý nápad na papíře, ale když to nakódujete, je to v háji. Ukáže se, že interakce nefunguje, že neodpovídá mentálnímu modelu v uživatelově hlavě a nastává zmatek a zoufalství.

Pro základ back-endu jsme použili meta-cms JellyPot. Máme s ním dobré zkušenosti a běžela na něm i předchozí verze aplikace. Pro front-end jsme vybrali javascriptový framework AngularJS. Neměli jsme s ním téměř žádné zkušenosti, ale minimálně pro prototypování aplikace se zdál praktický. Zdánlivě funkční aplikace se simulovanými daty pro testování designu UI pomocí něj šla vyrobit velmi snadno. Kdybychom přitom zjistili, že AngularJS pro ostré nasazení nevyhovuje, mohli bychom se celkem snadno vrátit ke generování view na serveru. AngularJS se ale ukázal jako dobrá volba. Iterovaním prototypu jsme se propracovali k funkční front-end části aplikace – a ta navíc rovnou představovala specifikaci pro potřebná rozšíření JellyPotu a API na serveru.

Beta

Narychlo jsme nahackovali alespoň základní propojení na serverovou infrastrukturu a aplikaci uvolnili k testování vybranými uživateli z marketingu Preciosa Lighting. Jejich postřehy nám umožnili správně rozhodnout ohledně designu UX mnoha prvků aplikace. Postupně jsme vyvíjeli serverovou část a neustále ji integrovali s front-endem. Z prototypu se tak s pomalu stávala hotová aplikace. Pár obchodníků Preciosa Lighting ji neformálně ukázalo vybraným designérům. Všichni to chtěli. Všichni byli nadšení. Měli jsme radost – nadšení designérů potvrzovalo, že jsme na správné cestě.

Veřejná beta

Následoval soft-launch uvnitř Preciosa Lighting. Provedli jsme replikaci dat, migraci aktuální databáze, přesměrovali staré odkazy na sdílený obsah, nadechli se a přepnuli aplikace. Zároveň, protože marketing Identity Online nutně potřeboval ke každodenní práci, nechali jsme pro jistotu běžet i starou verzi na „tajném“ URL, abychom se mohli v případě potíží vrátit. Ale nebylo to potřeba.

„Vše fungovalo. Uživatelé byli spokojení, nikdo si nestěžoval.“

Samozřejmě zbývalo vychytat spousty drobností podle zpětné vazby od uživatelů. Ti jsou ti nejlepší testeři. Tohle bývá jedna z nejtěžších a zároveň nejlepších částí všech vývojářských projektů. Vždy zjistíme, které naše „úplně úžasné“ nápady uživatelé „vůbec nechápou“ – ale zároveň máme příležitost projekt dotáhnout podle připomínek lidí, kteří budou aplikaci opravdu používat. Změnili jsme např.:

Download souborů jsme zařídili pomocí dialogu a nikoliv nové stránky (kvůli mobilnímu Safari).

Vyhledávání nastavili tak, aby správně rozumělo číslům produktů a projektů PCL a vracelo jen relevantní výsledky.

Deeplinky do všech částí aplikace poladili tak, aby bez úhony přežily přihlášení.

Opravili jsme nepočítaně chyb – od rozdílného chování Chrome a Firefoxu při práci s hashmapami, po obligátní boje s flexboxem napříč prohlížeči.

Jen aplikace?

Technická část tím byla hotová. Spolu s Preciosa Lighting jsme ale ještě zkusili najít další věci, o které by designéři mohli mít zájem a PCL je může nabídnout. Vedle samotné knihovny nám vypadli další dva okruhy: informace (tipy, pohledy odborníků, technologické inovace) a lab (workshopy, konference, tvůrčí setkání). Stačilo najít to správné pojmenování a „balení“.

Vše jsme setřásli do dvou cest a ke každé rychle nahodili jednoduchý style-tile.

Preciosa Designers Club

  • club, society,
  • designer, director,
  • brilliance,
  • uzavřené,
  • exkluzivní klub

Preciosa Creative Network

  • network, share,
  • creatives,
  • lighting,
  • otevřené, propojuje,
  • pracovní nástroj

Hesla brilliance a exkluzivní konceptu Designers‘ Club sice perfektně popisovala produkty Preciosa Lighting, ale vizi a poslání jasně vyhovovala cesta PC.N.

Jak to předáme designerům

Zbývalo vyřešit poslední drobnost: přístup do PC.N neměl být pro každého. Všichni uživatelé museli být schválení někým z PCL. Zároveň to ale mělo být jednoduché a pokud možno okamžité. A obchodníci ještě přidali přání: „kdyby k tomu bylo něco ‚do ruky‘, něco, co budeme moct designérům po prezentaci aplikace nechat.“ Řešením byla osobní pozvánka se vstupenkou v podobě plastové karty se vstupním kódem a s instrukcemi pro aktivaci účtu na PC.N – tedy takový předschválený přístup.

A výsledek?

Předali jsme obchodníkům pozvánky a kartičky s aktivačními kódy a ti je vypustili do světa. Byla radost sledovat, jak si designéři postupně aktivují kódy. Během následujícího roku jich to udělalo víc než 400 (bylo rozdáno 1600 přístupů) a podle měření to vypadá, že aplikaci používají: průměrná měsíční aktivita dosahuje téměř 70 %. Podle informací z Preciosa Lighting jim PC.N již pomohlo získat několik zakázek.

Co jsme se naučili

Pavel Kappel
Od úložiště dat k business nástroji

Asi nejjednodušší shrnutí našeho dnes už několikaletého vývoje bude, že na všechno se můžete dívat jako na příležitost. To, co začalo původně jen jako webové úložiště dokumentů, jsme ve spolupráci s klientem proměnili na fungující marketingový nástroj, který mu pomáhá pečovat o jeho hlavní partnery - interiérové designéry - a dává mu tak důležitou konkurenční výhodu.

Yan Plíhal
Agilně a efektivně

Agilní přístup s neustálým iterováním prototypu se ukázal jako dobrá volba. Postup nám spolu s Preciosa Lighting pomohl si ujasnit, co vyvíjíme a kam míříme. Mohli jsme také velmi záhy začít s uživatelským testováním a pružně tak reagovat na případné připomínky. Ale hlavně jsme se díky tomu soustředili na ty opravdu důležité vlastnosti a funkce a poměrně rychle se tak dostali k funkčnímu software. Ten jsme pak sice po krůčcích stále vylepšovali, ale zároveň jsme ho mohli kdykoliv vzít a nasadit do ostrého provozu. Aplikace tak mohla začít přinášet užitek právě v okamžik, kdy jsme se s Preciosa Lighting shodli, že „je to hotové“ – a ne až dosáhla stavu popsaného v nějakém akademickém formálním zadání.

Můžeme udělat něco pro vás? Ozvěte se.

Další případovka

Czech Tourism

Jak prodat Českou republiku jako atraktivní turistickou destinaci lidem z celého světa, kteří často ani netuší, kde naše země leží?

Jak jsme prodávali Česko