Spectrasol je značka, za kterou stojí spojení dvou podnikatelů – Daniela Jesenského a Daniela Štěpána – a světelného vizionáře Hynka Medřického. Specializují se na vývoj, výrobu a aplikaci prokognitivního LED osvětlení, které napodobuje v interiérech přirozené sluneční světlo a podporuje zdraví, vitalitu a produktivitu. V době našeho setkání měli za sebou úspěšný vývoj vlastního světelného zdroje, dva patenty a řadu realizací, které v praxi potvrdily smysluplnost a přínos jejich technologie.
Cítili však, že jejich firma potřebuje nové momentum a že stávající způsob komunikace už neodráží to, kam se posouvají. Přemýšleli o redesignu, o novém webu i o obsahu, který by lépe odpovídal změněnému směřování.
Inovativní produkt zákonitě naráží na zvyky, mýty a neznalosti
Prokognitivní osvětlení má fantastické účinky na soustředění, únavu, a vůbec mentální pohodu. A jako každý produkt, který přepisuje zvyklosti, naráží na trhu na několik druhů překážek.
Zvyky: Lighting industry se po nástupu LED zdrojů stabilizoval při sledování parametrů jako je intenzita osvětlení, teplota světla a energetická účinnost. Biologické účinky světla a wellbeing není zvykem do projektů zahrnovat.
Mýty: Mezi lidmi panuje názor, že bílé světlo (o teplotě 4500 K a více) je nepříjemné a že příjemnější a zdravější je tedy teplejší světlo (do 3000 K). Avšak nepříjemnost a ostrost světla nezpůsobuje vysoká barevná teplota, ale nevyvážené spektrum se škodlivými modrými složkami. Typickými pro běžné LED zdroje.
Neznalost: O přímém vlivu světla (i umělého) na tělesné rytmy a pochody sice věda přináší důkazy již mnoho let, ale součástí obecného povědomí stále nejsou. Pro neznalé to zní fantasticky až neuvěřitelně.
Těmto výzvám Spectrasol čelil poměrně těžkopádnou webovou prezentací a nesoustavnými komunikačními aktivitami.
Spectrasol potřeboval zvýšit přesvědčivost a kredibilitu
Pokud má web (i jakákoli komunikace) přesvědčit, musí odpovídat na otázky
- Co je v tom pro mě
- V čem je to lepší než jiné konkurenční TO
- Proč bych tomu měl věřit
Z původní prezentace se odpovědi na (1) a (3) dolovaly obtížně. (2) nebyla relevantní, protože ve své kategorii Spectrasol konkurenci neměl.
Předtím
Stará prezentace byla plná technických a chronobiologických pojmů bez zakotvení v kontextu čtenáře/návštěvníka. Jakoby chtěli návštěvníka přesvědčit množstvím a odborností. A říct mu všechno hned a najednou.
Dlouhé textové bloky, grafy a obrázky bez kontextu.
Všechny informace tam byly, ale návštěvník musí pracně zkonzumovat velké množství obsahu, aby se dozvěděl ty klíčové informace.

Potom
🧩 Nová prezentace organizuje sdělení do krátkých, dobře zkonzumovatelných celků.
👀 I při malé pozornosti a skákání po titulcích si návštěvník podstatu informace odnese.
🎯 Postupně odhaluje klíčové informace a zatahuje návštěvníka do děje (viz další kapitola SEKVENCE pro Spectrasol)

Sekvence pro Spectrasol:
Zažehnout zájem, povzbudit důvěryhodnost
Posloupnost předávání informací dělá ze čtenáře neznalého čtenáře zaujatého. Postupně mu odhalujeme informace a odpovídáme na otázky, které při čtení vyvstávají. Na prvním místě zdůrazňujeme přínos (vysvětlení účinků) a hned nabízíme důkazy. Pak terpve jdou produktové, technické informace.

Sekvence na webu
Na domovské stránce je „rychlá verze” sekvence, s odkazy na další podrobnosti na podstránkách. A uživatel si samozřejmě může vybrat svoji cestu sekvencí.

#1 Přínos + pozice
K čemu to je (osvětlení do pracovního prostředí). První naznačení přínosu (zdraví a vitalita).
#2 Přínos stručně
Co to pro vás udělá, čím vám to zlepší život. Účinky jsou fantastické, proto nabízíme důkazy.
#3 Technologie stručně
Technologie založená na co nejvěrnějším přiblížení ke slunečnímu světlu.

#4 Přínos detailně i s důkazy
Svítidla mají v pěti oblastech fantastické účinky. Pro většinu lidí velmi nové a nečekané. Proto jsou hned všechny účinky dokladovány důkazy od vědeckých a nezávislých autorit.

#5 Technologie detailně
U technologie stačilo zpracovat informace konzistentně a čistě. Důsledně ukazovat a říkat, na co se návštěvník dívá a co to pro něj znamená.
#6 Zpřístupnění vědeckých studií
Studie, měření a certifikáty přinášejí ověření účinků. Studií jsou desítky a neustále přibývají. Bylo potřeba zrychlit orientaci v nich a zpřístupnit jejich poznatky.
Předtím
Není možné zjistit obsah studie jinak, než si stáhnout plné znění a v něm se zorientovat.
Hlavní poznatek průzkumu je prezentován nezřetelně na konci druhého odstavce.

Potom
Vybavili jsme studie přehledným souhrnem:
A. Klíčový poznatek studie v jedné větě. Tento titulek pak reprezentuje studii v dalších částech webu.
B. Název studie, data o autorech, odkaz na plné znění studie.
C. Stručný obsah studie a důležité výsledky studie.
Zvyšujeme šanci, že se víc lidí seznámí s obsahem.

Teprve když vzbudíme zájem, servírujeme detailní informace
Zbytek stránek – produkty, reference a další – jsme vyřešili standardně: přinášejí technické detaily a slouží jako informační zázemí pro návštěvníky, kteří už jsou přesvědčení, nebo rozhodnutí zvažují.

#7 Produktové informace detailně
Není třeba okázale prezentovat design či konstrukci svítidel. Klíčové jsou světelné parametry, technický servis, záruka atd.
A také jak vypadají realizace.
Logo a vizuální styl
Logo i vizuální styl prošly proměnou – opustili jsme žlutou zářící ve tmě a nahradili ji bílou, která svítí na jasně modrém nebi. V rámci projektu jsme dodali řešení pro všechny klíčové komunikační materiály, včetně šablon pro sociální sítě.

Startovní čára pro nový růst
Brandové projekty obvykle potřebují čas, než se projeví v číslech. Obzvlášť v B2B sektoru. Výsledek je navíc vždy součtem práce více týmů – od online marketingu přes PR až po obchodníky. Díky jasně definované značce, sjednocené rétorice a novým komunikačním nástrojům však Spectrasol získal silné momentum, na které mohly všechny týmy navázat. Efekt na sebe nenechal dlouho čekat: počet poptávek začal růst už od druhého měsíce po startu a tento růst trvá setrvale až do dnešního dne (duben 2025).
-- to be continued --
Co jsme se naučili

Dokázali se vcítit do nás a našich zákazníků a rychle pochopili, co je potřeba
Udělali jsme s nimi obrovský skok dopředu — vizuálně, ale hlavně obsahově. Naše komunikace je dnes mnohem srozumitelnější a sebevědomější. Jde nám to z duše. Zákazníci i partneři reagují pozitivně, reputace se zvedla a web, který jsme společně vytvořili, se stal také primárním kanálem našich obchodníků.
Během procesu — od úvodních workshopů až po finální realizaci — prokázali schopnost se přirozeně a otevřeně vcítit do nás i našich zákazníků a rychle pochopili, co je pro nás skutečně důležité. V jejich přístupu vidím něco, co neváhám nazvat poctivostí — způsob, jakým hledají to nejlepší možné řešení pro naplnění cíle a nenechají se zviklat pohodlnější, ale méně funkční cestou, i když jsme i my sami během procesu k této cestě tíhli.

Najít rovnováhu mezi odborností a srozumitelností
Výzva byla zjednodušit složité téma bez přílišného zploštění a přitom přesvědčivě vysvětlit, proč je Spectrasol důležitý. Zároveň jsme museli hájit pohled zákazníka a upozadit odborný pohled „zevnitř“ – vyvážit hluboké know-how zakladatelů s tím, co je zákazník schopen a ochoten uvnímat.
Velkou roli sehrála otevřenost a součinnost zadavatelů. Díky ní jsme se mohli vydat efektivní a smysluplnou cestou k cíli. Vytvořili prostředí založené na důvěře a respektu – a v takovém prostředí je radost pracovat. Děkujeme za to! Věříme, že je to na výsledku znát.