Právě čtete: Spectrasol: Jak prosadit inovativní osvětlení na trhu
Sdílejte článek:

Spectrasol: Jak prosadit inovativní osvětlení na trhu

Rebranding, nová prezentace a jazyk, kterému lidé rozumějí

Spectrasol je značka, za kterou stojí spojení dvou podnikatelů – Daniela Jesenského a Daniela Štěpána – a světelného vizionáře Hynka Medřického. Specializují se na vývoj, výrobu a aplikaci prokognitivního LED osvětlení, které napodobuje v interiérech přirozené sluneční světlo a podporuje zdraví, vitalitu a produktivitu. V době našeho setkání měli za sebou úspěšný vývoj vlastního světelného zdroje, dva patenty a řadu realizací, které v praxi potvrdily smysluplnost a přínos jejich technologie.

Cítili však, že jejich firma potřebuje nové momentum a že stávající způsob komunikace už neodráží to, kam se posouvají. Přemýšleli o redesignu, o novém webu i o obsahu, který by lépe odpovídal změněnému směřování.

Inovativní produkt zákonitě naráží na zvyky, mýty a neznalosti

Prokognitivní osvětlení má fantastické účinky na soustředění, únavu, a vůbec mentální pohodu. A jako každý produkt, který přepisuje zvyklosti, naráží na trhu na několik druhů překážek.

Zvyky: Lighting industry se po nástupu LED zdrojů stabilizoval při sledování parametrů jako je intenzita osvětlení, teplota světla a energetická účinnost. Biologické účinky světla a wellbeing není zvykem do projektů zahrnovat.

Mýty: Mezi lidmi panuje názor, že bílé světlo (o teplotě 4500 K a více) je nepříjemné a že příjemnější a zdravější je tedy teplejší světlo (do 3000 K). Avšak nepříjemnost a ostrost světla nezpůsobuje vysoká barevná teplota, ale nevyvážené spektrum se škodlivými modrými složkami. Typickými pro běžné LED zdroje.

Neznalost: O přímém vlivu světla (i umělého) na tělesné rytmy a pochody sice věda přináší důkazy již mnoho let, ale součástí obecného povědomí stále nejsou. Pro neznalé to zní fantasticky až neuvěřitelně.

Těmto výzvám Spectrasol čelil poměrně těžkopádnou webovou prezentací a nesoustavnými komunikačními aktivitami.

Spectrasol potřeboval zvýšit přesvědčivost a kredibilitu

Pokud má web (i jakákoli komunikace) přesvědčit, musí odpovídat na otázky

  1. Co je v tom pro mě
  2. V čem je to lepší než jiné konkurenční TO
  3. Proč bych tomu měl věřit

Z původní prezentace se odpovědi na (1) a (3) dolovaly obtížně. (2) nebyla relevantní, protože ve své kategorii Spectrasol konkurenci neměl.

Předtím

Stará prezentace byla plná technických a chronobiologických pojmů bez zakotvení v kontextu čtenáře/návštěvníka. Jakoby chtěli návštěvníka přesvědčit množstvím a odborností. A říct mu všechno hned a najednou.

Dlouhé textové bloky, grafy a obrázky bez kontextu.

Všechny informace tam byly, ale návštěvník musí pracně zkonzumovat velké množství obsahu, aby se dozvěděl ty klíčové informace.

Potom

🧩 Nová prezentace organizuje sdělení do krátkých, dobře zkonzumovatelných celků.

👀 I při malé pozornosti a skákání po titulcích si návštěvník podstatu informace odnese.

🎯 Postupně odhaluje klíčové informace a zatahuje návštěvníka do děje (viz další kapitola SEKVENCE pro Spectrasol)

 

Sekvence pro Spectrasol:
Zažehnout zájem, povzbudit důvěryhodnost

Posloupnost předávání informací dělá ze čtenáře neznalého čtenáře zaujatého. Postupně mu odhalujeme informace a odpovídáme na otázky, které při čtení vyvstávají. Na prvním místě zdůrazňujeme přínos (vysvětlení účinků) a hned nabízíme důkazy. Pak terpve jdou produktové, technické informace.

Sekvence v případě Spectrasolu: Přínos a vysvětlení účinků a podání kredibilních důkazů má při seznamování přednost před produktovými a technickými informacemi

Sekvence na webu

Na domovské stránce je „rychlá verze” sekvence, s odkazy na další podrobnosti na podstránkách. A uživatel si samozřejmě může vybrat svoji cestu sekvencí.

#1 Přínos + pozice

K čemu to je (osvětlení do pracovního prostředí). První naznačení přínosu (zdraví a vitalita).

 

#2 Přínos stručně

Co to pro vás udělá, čím vám to zlepší život. Účinky jsou fantastické, proto nabízíme důkazy.

 

#3 Technologie stručně

Technologie založená na co nejvěrnějším přiblížení ke slunečnímu světlu.

#4 Přínos detailně i s důkazy

Svítidla mají v pěti oblastech fantastické účinky. Pro většinu lidí velmi nové a nečekané. Proto jsou hned všechny účinky dokladovány důkazy od vědeckých a nezávislých autorit.

#5 Technologie detailně

U technologie stačilo zpracovat informace konzistentně a čistě. Důsledně ukazovat a říkat, na co se návštěvník dívá a co to pro něj znamená.

#6 Zpřístupnění vědeckých studií

Studie, měření a certifikáty přinášejí ověření účinků. Studií jsou desítky a neustále přibývají. Bylo potřeba zrychlit orientaci v nich a zpřístupnit jejich poznatky.

Předtím

Není možné zjistit obsah studie jinak, než si stáhnout plné znění a v něm se zorientovat.

Hlavní poznatek průzkumu je prezentován nezřetelně na konci druhého odstavce. 

Potom

Vybavili jsme studie přehledným souhrnem:

A. Klíčový poznatek studie v jedné větě. Tento titulek pak reprezentuje studii v dalších částech webu.
B. Název studie, data o autorech, odkaz na plné znění studie.
C. Stručný obsah studie a důležité výsledky studie.

Zvyšujeme šanci, že se víc lidí seznámí s obsahem.

Teprve když vzbudíme zájem, servírujeme detailní informace

Zbytek stránek – produkty, reference a další – jsme vyřešili standardně: přinášejí technické detaily a slouží jako informační zázemí pro návštěvníky, kteří už jsou přesvědčení, nebo rozhodnutí zvažují.

#7 Produktové informace detailně

Není třeba okázale prezentovat design či konstrukci svítidel. Klíčové jsou světelné parametry, technický servis, záruka atd.
A také jak vypadají realizace.

 

Logo a vizuální styl

Logo i vizuální styl prošly proměnou – opustili jsme žlutou zářící ve tmě a nahradili ji bílou, která svítí na jasně modrém nebi. V rámci projektu jsme dodali řešení pro všechny klíčové komunikační materiály, včetně šablon pro sociální sítě.


Startovní čára pro nový růst

Brandové projekty obvykle potřebují čas, než se projeví v číslech. Obzvlášť v B2B sektoru. Výsledek je navíc vždy součtem práce více týmů – od online marketingu přes PR až po obchodníky. Díky jasně definované značce, sjednocené rétorice a novým komunikačním nástrojům však Spectrasol získal silné momentum, na které mohly všechny týmy navázat. Efekt na sebe nenechal dlouho čekat: počet poptávek začal růst už od druhého měsíce po startu a tento růst trvá setrvale až do dnešního dne (duben 2025).


-- to be continued --

Co jsme se naučili

Daniel Jesenský, CEO Spectrasol
Dokázali se vcítit do nás a našich zákazníků a rychle pochopili, co je potřeba

Udělali jsme s nimi obrovský skok dopředu — vizuálně, ale hlavně obsahově. Naše komunikace je dnes mnohem srozumitelnější a sebevědomější. Jde nám to z duše. Zákazníci i partneři reagují pozitivně, reputace se zvedla a web, který jsme společně vytvořili, se stal také primárním kanálem našich obchodníků.

Během procesu — od úvodních workshopů až po finální realizaci — prokázali schopnost se přirozeně a otevřeně vcítit do nás i našich zákazníků a rychle pochopili, co je pro nás skutečně důležité.
V jejich přístupu vidím něco, co neváhám nazvat poctivostí — způsob, jakým hledají to nejlepší možné řešení pro naplnění cíle a nenechají se zviklat pohodlnější, ale méně funkční cestou, i když jsme i my sami během procesu k této cestě tíhli.

Tomáš Kostkan
Najít rovnováhu mezi odborností a srozumitelností

Výzva byla zjednodušit složité téma bez přílišného zploštění a přitom přesvědčivě vysvětlit, proč je Spectrasol důležitý. Zároveň jsme museli hájit pohled zákazníka a upozadit odborný pohled „zevnitř“ – vyvážit hluboké know-how zakladatelů s tím, co je zákazník schopen a ochoten uvnímat.

Velkou roli sehrála otevřenost a součinnost zadavatelů. Díky ní jsme se mohli vydat efektivní a smysluplnou cestou k cíli. Vytvořili prostředí založené na důvěře a respektu – a v takovém prostředí je radost pracovat. Děkujeme za to! Věříme, že je to na výsledku znát.