Co je hospodský test a jak může pomoct komunikaci vaší firmy?

Každý projekt by měl začít oboustranným ujasněním cílů. Zdá se to samozřejmé, ale možná byste se divili, kolik zadavatelů i studií se znovu a znovu pouští do práce bez vzájemné shody. A kolik projektů díky tomu končí rozčarováním nad výsledkem práce a celkovou sumou na faktuře.

Když víte, co chcete...

Je to jako v životě. Ten, kdo ví, co chce, tomu (a s tím) se žije líp. Vědět, co chci, je stejná výzva pro život i pro každičký jednotlivý projekt.

Na začátek byste si měli odpovědět na některé zásadní otázky. U každého typu projektu jsou sice trochu odlišné, ale víceméně jsou podobné těmto:

  • PROČ to dělám? Jaký užitek sleduji?
  • Ke KOMU mluvím, respektive na koho chci dělat dojem?
  • CO mu chci říct?
  • Proč by ho to mělo zajímat? (!!)

Banální? Vůbec ne! Jak jsme již říkali, je zarážející, kolik projektů startuje, aniž mají obě strany jasno v těchto základních věcech. Přitom správné, konkrétní a přesvědčivé odpovědi na předcházející otázky mají kruciální vliv na to, zda dostanete funkční dílo a jak rychle k němu dospějete.

Dobré studio se musí umět zeptat a pomoci vám s formulací cílů. Je ale užitečné, pokud to dokážete sami. Na další stránce je ochutnávka několika typů otázek, které by mohly od studia zaznít a na které byste měli mít připravené odpovědi.

... tak na tom trvejte!

Ujistěte se navzájem, že všemu dobře a stejně rozumíte. Ověřte si, že studio považuje vaše cíle za splnitelné v daných podmínkách a pak už na nich jen trvejte. Práci v jednotlivých etapách pak hodnoťte s ohledem na tyto stanovené cíle.

Hospodský test

Osvědčená metoda pro všechny, kteří neví, jak začít s formulací základních bodů popsaných výše.

Zkuste si představit, že svého kamaráda v hospodě přesvědčujete, aby si koupil váš produkt či službu. Proč stojí za to. Jak byste mu to říkali? Určitě se vyhnete marketingovým povídačkám, velkým slibům nebo běžným obchodnickým tanečkům – to by se vám kamarád vysmál. Prostě byste mu museli normálně vysvětlit, proč je vaše nabídka pro něho dobrá a co mu přinese. A musíte to udělat tak, abyste zůstali kamarády i po skončení kšeftu.

V podstatě stejně přesvědčivá a pravdivá by měla být komunikace vaší firmy.

 ---

Podrobnější rozpracování otázek, na které byste měli znát odpovědi, než se pustíte do díla, najdete v knize "Jak dostat ze svého studia/grafika/agentury to nejlepší" www.jakdostat.cz.