Jak najít studio přesně pro vás?

Otázka, kterou si sem tam položí každý zadavatel. Kde najdu vhodného partnera? Jak ho vlastně poznám? Stejně jako v lidském životě i v obchodní praxi je odpověď nesnadná a nikdo vám nedá žádné záruky, že se z dokonalého milovníka nestane sňatkový podvodník a z okouzlujících mistrů animovaných prezentací prodavači internetových šablon. Zde alespoň několik základních bodů, které by vám měly pomoci vyloučit některá překvapení a utřídit si myšlenky před vaším zásadním "životním" rozhodnutím.

Začněme třemi základními body. 

  1. Ujasněte si, jaké služby potřebujete
  2. Udělejte si představu o úrovni služby, kterou hledáte
  3. Zmapujte si trh a vyberte kandidáty

Jaké služby potřebujete?

V jaké jste situaci? Potřebuje vaše firma nový web, chce zlepšit logo nebo před zásadním veletrhem zrevidovat firemní profil a dostat jej na vyšší úroveň? Nebo jste na své cestě dospěli k potřebě zlepšit celkovou vizáž firmy a nastavit marketingové komunikaci jasný směr? Nebo třeba rozjíždíte nový produkt a potřebujete k němu udělat informační materiály a zpropagovat ho obchodním partnerům? Nebo zakládáte firmu a potřebujete nejnutnější věci do začátku? A nebo chcete jenom nějakou drobnost typu pozvánka či kalendář? Každá z uvedených situací vyžaduje jiný přístup a má svého ideálního dodavatele. Kéž by se vždycky potkali!

Specialisté nebo full-service?

Na trhu jsou jedni i druzí. Od specialistů (na oblast nebo skupinu aktivit – disciplín nebo dokonce jen jednu disciplínu) po agentury, které se zase snaží pokrýt co největší plochu komunikačního kruhu. Rozhodnutí, koho kdy zvolit, je podobné jako při stavbě domu. Vyznáte se? Máte čas (nebo zkušené lidi) na řízení a koordinaci různých partiček? Najímejte přímo specialisty. Nemáte čas? Nechcete řešit problémy mezi jednotlivými dodavateli? Chcete mít někoho zodpovědného za celek? Hledejte „generálního dodavatele“.

A co něco mezi?

Přes tvrzení v předchozím odstavci je většina studií v jisté míře flexibilní. Takže existuje ještě mnoho „třetích cest“. Práci pak svěřte studiu, které vašemu projektu přináší nejvyšší přidanou hodnotu. Například: Prodáváte hřebíky a veškeré vaše aktivity se točí kolem prodeje přes internet. Nejvyšší přidanou hodnotu přináší studio, které umí vytvořit web-shop a webové aplikace. Potřebujete sice ještě vizuální styl, ale ten (v míře potřebné pro váš projekt) solidní webové studio zvládne také. Opačný příklad: Vyrábíte koloběžky. Potřebujete hlavně skvělý design a přesvědčivé materiály pro prodejce – to je úkol pro designéry. Potřebujete sice ještě prezentační web, ale ten designéři zvládnou taky.

Jednorázová versus dlouhodobá spolupráce

Pro kalendář, pozvánku nebo podobnou drobnost nepotřebuje dodavatel znát mnoho souvislostí a vyřeší to jednorázová zakázka. Pokud uvažujete o vizuální komunikaci s hmatatelnými výsledky, potřebujete spíš dlouhodobý vztah. Koneckonců, současná vizuální komunikace je spíše otázkou postupného budování a neustálé inovace.

Jakou úroveň služby hledáte?

Když máte představu, co asi budete potřebovat, promyslete si, jaká úroveň spolupráce nejlépe vyhovvuje vašim potřebám. Možností je spousta, ale z hlediska kompetence studií se dají zjednodušeně shrnout do tří úrovní:

  1. grafická produkce/DTP výroba;
  2. grafický design, výtvarná tvorba;
  3. strategie, koncept, obsah, funkčnost.

Analogicky to platí i pro internet.

V praxi se hranice mezi uvedenými úrovněmi pohybují a překrývají, ale v zásadě platí toto:

  • „Détépáci“ vyrábějí a nemají v popisu práce vymýšlení designu ani přemýšlení nad obsahem.
  • Designéři k tomu přidávají schopnost vytvářet vizuálně jedinečná díla. A jsou pochopitelně dražší.
  • Pro účinný inzerát, funkční publikaci, smysluplnou vizuální identitu potřebujete ještě další profese.

Nevhodně zvolená „úroveň“ dodavatele komplikuje spolupráci. Očekávání designu od détépáků, obsahové kreativity od designérů a naopak očekávání „détépácké poslušnosti“ u designerů nebo tvůrců konceptu přináší oboustrannou frustraci.

Zmapujte si trh a vyberte kandidáty

Rozhodli jste se pro typ spolupráce? Výborně! Takže se dáme do výběru. Pokud vaše potřeby nenaplní šikovný bratranec či syn kamaráda, budete se muset poohlédnout po grafickém studiu nebo komunikační agentuře. Počítejte s tím, že to bude chvilku trvat. Sehnat solidní právní firmu, stavební společnost, ale třeba i dobrého zahradníka je také dost těžké.

Pochopitelně začnete na internetu – je tam každý a všechno. Ačkoli najdete mnoho adresářů firem, neexistuje žádný „zlatý seznam“ sdružující hráče v oboru. Internet zkrátka produkuje chaos a pokud se mu svěříte, nezbývá vám, než si vybrat kohokoli, kdo z tohoto chaosu nějak „vykoukne“.

Jak zúžit výběr

  1. Pasivním způsobem: Oborové adresáře a specializované přílohy časopisů Marketing & Media nebo Strategie. Časopisy mapují obor a v adresářích mají aktivní firmy – střední a větší hráče. Profesní spolky a sdružení také zúží výběr, ale povětšinou za členy nikterak neručí (ostatně o kvalitě zaměstnance taky nic nevypovídá, je-li organizován v odborech).
  2. Aktivním způsobem: Sledovat a zjišťovat, kdo stál za věcmi, které se vám líbí a které podle vás fungují. Kdo pracuje pro úspěšné firmy, které znáte.

Osobní zkušenost a doporučení od člověka, kterého znáte a kterému věříte, je nejlepší způsob i v dobách globální komunikace.

Podle čeho posuzovat?

Nabídky, vize, popisy přístupu a slibované dovednosti jsou jistě plus, ale v životě se počítá hlavně to, CO a PRO KOHO studio udělalo.

Samotný seznam referencí moc neřekne, pokud nevíte, jak vypadala práce, kterou odvedli. Je ale zase užitečné, když uvidíte, že dělali pro nějaké vaše známé, kterých se aspoň můžete zeptat.

Ukázky práce už poskytují jasnější obrázek o dovednostech. Je užitečné hledat prezentace ucelených projektů (například systém vizuální identity, rozsáhlejší webové stránky, prezentace nebo publikace). Většina designérů totiž dokáže udělat atraktivní jednorázové kousky, ale teprve větší projekt prověří jejich skutečné dovednosti.

Ještě více prozradí případové studie. Pokud je studio má, přečtěte si jednu dvě pozorně. Pokud v nich uvidíte stopy zájmu o klientovy problémy a jejich řešení, bude studio dobrý kandidát na „short list“.

------------------------------------------------------------------------------

Pozor na názvy firem – mohou být matoucí!

Pod názvem reklamní agentura můžete najít velké nadnárodní firmy, ale i například výrobce reklamních cedulí. Před lety se proto začalo říkat komunikační agentura, ale staré pojmenování je i u dobrých hráčů stále vidět.

A pod názvem grafické studio se vedle designérského studia schová i firma zabývající se sazbou a reprodukčními pracemi. Na druhou stranu, mnohá grafická studia fungují jako reklamní agentury a z různých důvodů si tak nechtějí říkat.

Na velikosti záleží?

Sice bylo tisíckrát řečeno: „Najděte si sobě rovného“, ale rádi bychom dodali jeden zajímavý postřeh: Malé grafické studio může mít větší kreativní tým než velká reklamní agentura a paradoxně na vaše projekty nasadit víc lidí.

Ukázka z knihy Jak dostat ze svého grafika/studia/agentury to nejlepší? Několik dobře míněných rad pro malé a střední zadavatele komunikačních a grafických prací.

Více na www.jakdostat.cz.