Verzone

Jednotu čínské literatuře

„Když může být populární severská detektivka, proč by nemohla současná čínská literatura?“ přišly za námi Veronika Hudečková a Zuzana Li z nakladatelství Verzone, které vydává díla čínských spisovatelů v edici Xin. „Začali bychom takovým malým webem, který by představil knihy z naší edice a jejich autory. A bylo by skvělé, aby lidé měli možnost si knihy na webu hned koupit – ale to nebude hlavní funkce webu a nebudeme tím měřit jeho úspěch,“ znělo přání.

Začali jsme obsahovou strategií, informační architekturou, wireframy... Ostatně jako vždy. Ale měl to být jen malý web a nejzajímavější tak nakonec byla práce na vizuálním stylu. Edice Xin žádný neměla, jen naprosto minimalistické obálky knih. Při tvorbě stylu jsme se vrátili k samotnému významu názvu edice Xin. Čínsky srdce. Z něj vzniklo jednoduché a nenápadné logo, spíš moderní interpretace tradičních čínských podpisových razítek. Zbytek pak už šel téměř sám. Chtěli jsme, aby návštěva webu zapůsobila na lidi alespoň trochu jako návštěva současné Číny.

Stylotvorné prvky pro web www.cinskaliteratura.cz – jednoduchý style-tile ukazuje barevnou paletu, typografii a naznačuje, jak by měl výsledek působit.

Vyšli jsme z toho, jak Čína vypadá: krajina ztrácející se ve špinavě modrém oparu, plechové nebe, zaprášené ulice milionových maloměst a šedivý beton mrakodrapů. Čínu rozsvěcují jen zářivé neóny reklam. Zlatá cingrlátka v trouchnivějících dřevěných chrámech. Zvolili jsme tedy tlumenou barevnou paletu. Jasné barvy jsme na webu nechali zazářit jen střídmě, ve fotografiích. Celkový záměr podporují i poměrně strohé tvary a typografie bez orientálních a romantizujících prvků.

Jak udělat fotografickou obálku knihám bez fotografické obálky

Knihy měly krásně čínsky minimalistické obálky, které navrhl Zdeněk Ziegler. Na druhou stranu je ale proto nestačilo na webu jen tak ukázat – uživatelé by o nich při letmém přejetí stránky nezískali žádnou představu. Všechny by vypadaly stejně. Pro každou jsme tedy vybrali pár hesel, která charakterizovaly její obsah a přidali fotografii, která dělala náladu. Ty jsme pak použili pro tvorbu poutacích bannerů, stránek s detailním popisem knihy atd. Zároveň se takto zpracované knihy staly návodem pro Verzone, jak to dělat samostatně, aby se nemuseli obracet s každou novou knihu vždy na nás.

Update listopad 2014: nové knihy z edice Xin již mají fotografické obálky, ale princip žije dál.

A jak to nakonec vypadá

Čínská literatura je malý web a tak jsme si mohli dovolit prostě jen tak vzít wireframe s obsahem a s poněkud akademicky navrženým stylem a celé to rovnou nakódovat.

Co jsme se naučili

Yan Plíhal
Jednoduché nemusí být podezřelé

Někdy jsou ta jasná, jednoduchá a přímočará řešení ta správná a není se jich třeba bát a hned je podezřívat. A asi to dokonce platí ve většině případů – jen je potřeba si přesně uvědomit, čeho se snažíme dosáhnout.

Můžeme udělat něco pro vás? Ozvěte se.

Další případovka

Et Netera

Kde začít, když vám na logo dorazí kreslené zadání?

Case study