Právě čtete: Jak posuzovat práci studia?
Sdílejte článek:

Jak posuzovat práci studia?

Chcete-li dostat ze spolupráce maximum, vyhněte se některým omylům v posuzování jejich práce. Naučte se postupovat fundovaně a pokládejte správné otázky.

Líbí/nelíbí?

Pozor na to. Jenom pro málo projektů a situací stačí samotné hledisko líbí/nelíbí. Vizuální komunikace je v první řadě o porozumění a předání sdělení, o naplnění cíle. To, že se dílo líbí, je „jenom“ prostředek.

Nenechte za sebe rozhodovat laiky (byť jakkoli mocné)

Na vaší straně je důležité, aby práci posuzovali lidé, kteří jsou v procesu od začátku, protože ti znají zadání, cíl a hlavně souvislosti. Všechny ostatní – pro tuto chvíli – považujte za laiky. Nedopusťte se chyby, že tyto laiky přizvete k rozhodování. Třeba, že uprostřed projektu necháte v jednačce hlasovat kolegy o tom, kterou z nabízených variant vybrat nebo co na díle změnit. Jejich názory určitě berte v potaz, ale nesmí za vás rozhodovat.

A jak je to v situaci, kdy chce rozhodovat váš nadřízený? V podstatě stejně. Buď vám váš šéf dá rozhodovací pravomoc a vy děláte rozhodnutí, za která nesete zodpovědnost, nebo vám ji nedá a pak se sám musí účastnit procesu.

Cokoli mezi tím je frustrující pro vás i pro spolupracující studio.

Je tedy pro vás názor ostatních důležitý?

ANO! A názor potenciálních zákazníků vůbec nejvíc. Snažte se získat právě jejich názory nebo se ptejte lidí, kteří vaše potenciální zákazníky opravdu dobře znají.

ALE! Až se budete ptát, ptejte se na správné věci! Vyhněte se otázce „Jak se vám to líbí?“ Změňte ji třeba takto: „Co to říká o naší firmě?“ nebo „Co si myslíte o firmě, která říká tyto věci?“nebo „Jak tomu rozumíš?“ atd. Tak spíš dostanete relevantní odpověď. Jestli se líbí nebo nelíbí se dozvíte stejně.

A ještě jedna věc: V mnoha firmách jsme viděli, že zaměstnanci trpí vnitřní slepotou – leckdy nemají ponětí o tom, jak jejich zákazníci přemýšlejí, co vlastně potřebují, co je trápí a proč si vybírají jejich výrobky či služby. Názory takových zaměstnanců na to, jak bude to či ono dílo působit na jejich zákazníky, je pak nutné brát s rezervou.

---

Další postřehy k tomu, jak by měla vypadat ideální komunikace se studiem najdete v knize "Jak dostat ze svého studia/grafika/agentury to nejlepší" www.jakdostat.cz.