Právě čtete: Jak poskládat vaši case study tak, aby měla co největší marketingový potenciál
Sdílejte článek:

Jak poskládat vaši case study tak, aby měla co největší marketingový potenciál

Dobrá případovka je příběhem vašeho úspěchu. Je to víc než věcný a stručný popis realizace zakázky stylem problém-řešení. Takových případovek je nejen na internetu přehršel. A co takhle dobře vystavěných příběhů o spolupráci, které se vám dostanou pod kůži, takové které vám pomůžou získat nové zákazníky?

Myslíme si, že moc ne.  Stejně jako příběh má staletími prověřenou stavbu, kterou byste měli respektovat, jsou i formální podoba a jazyk vyprávění neméně důležité. Když zvládnete na jedničku tyto disciplíny, máte větší šanci, že si lidé vaše sdělení zapamatují. Podívejte se na pár tipů, kterým byste měli věnovat pozornost při vytváření vašeho příběhu.

Buďte vizuální!

Říká se, že jeden obrázek vydá za tisíc slov. A v tomto případě to platí dvojnásob. Doslova. Jak jsme si ukázali v minulém díle články s min. jedním obrázkem sdílejí lidé dvakrát víc než ty bez obrázků. Není pochyb, že čím je text vizuálně vyšperkovanější, tím víc pozornosti přitáhne, tím větší vyvolá zvědavost a chuť se začíst.

Tak například respektovaný průvodce džunglí sociálních médií Social Media Examiner předepisuje svým autorům používat minimálně 5 obrázků/videí na jeden příspěvek. Dodejme, že průměrná délka jejich článků je 1500 slov. Tato strategie je chytrá hlavně proto, že vychází vstříc oběma typům čtenářů – těm, kteří chtějí obsah konzumovat vizuálně i těm, co raději čtou. Důkaz jejich úspěchu? Počet odběratelů jejich newsletteru je v současnosti kolem 480 000 lidí a přibližně stejný počet mají i fanoušků na facebooku.

Krátké příspěvky pochopitelně neumožňují použít tolik obrazového materiálu. Jaký je tedy ideální poměr? Řekněme, že přirozený poměr bude na každou hlavní myšlenku = jeden obrázek, video, ilustrace. 

Průměrný počet sdílení článků s obrázky a bez nich

Ale nejde jen o obrázky. Jde i o strukturu celého dokumentu. I obyčejné textové pasáže se dají přizpůsobit tak, aby se i bez obrázků lépe četly, rychleji se v nich orientovalo a poskytovaly čtenáři zážitek  a umožnily mu rychlejší orientaci v obsahu, který ho zajímá. Takový obsah je samozřejmě náročnější na kvalitu a přípravu. Při té je dobré dbát zejména na to, čemu se v angličtině říká „skimability“. Čtenáři totiž budou váš text nejen číst, ale také skenovat a probírat se jím nelineárně. Když toho využijete, lze třeba pro lepší pochopení připravit několik odlišných pohledů na stejný problém nebo víc ilustračních obrázků. Tím dáte čtenáři šanci udělat si plastičtější představu o výhodách vašeho řešení, vašem přístupu nebo zkušenostech.

Nezapomeňte na následující:

  • Nadpis – zde je místo pro hlavní myšlenku vašeho příběhu.

  • Podnadpis – rozveďte hlavní myšlenku, naznačte, o jaký žánr jde.

  • Perex – krátká část textu na úvod – vtáhněte čtenáře do děje, vyvolejte jeho zvědavost, přibližte mu, o co půjde na dalších řádcích.

  • Mezinadpisy – rozdělte text na menší části – každá část by měla obsahovat jedno sdělení.

  • Citát – zvýrazněná myšlenka z textu – vaše, nebo externí podporující vaše sdělení a přínos.

  • Postranní shrnutí – souhrn hlavních bodů po straně vašeho hlavního textu.

  • Popisky - vždy řekněte čtenáři, na co se dívá, nezapomínejte na popisky pod fotkami a pod videi.

  • Odrážky – váháte, jestli použít místo textu jen výpis důležitých bodů, nebo myšlenek, protože se vám s tím nechce psát? Odpověď je většinou: Použijte seznam. Číslovaný, nečíslovaný, na tom příliš nezáleží. Ale odrážky jsou mnohem čitelnější a lépe člení strukturu delšího textu.
Myslete na to, že váš obsah nebudou čtenáři konzumovat lineárně. Dbejte na strukturu a přemýšlejte o tom, jaké myšlenky chcete předat. Tomu přizpůsobte nejen obsah textu, ale zejména design vaší stránky.

Pište, jak mluvíte

Nebojte se být otevření a autentičtí. Lidé upřímnost a normální jazyk bez zbytečných slov ocení více, než váš korporátní newspeek, který vy už možná ani nevnímáte. 

Soustřeďte se na to, jestli váš text dobře plyne, jestli zbytečně neodbíháte od tématu. Neustále nabízejte čtenářům  důvod, aby se zajímali o to, co jim říkáte. Vzbuzujte jejich zvědavost a chuť sledovat váš příběh od začátku až do konce. Buďte kritičtí k tomu, co čtenáři předkládáte. 

Představte konkrétní výsledky

Spíše než fráze „zkrátili jsme čas na polovinu“, nebo „zdvojnásobili jsme návštěvnost stránek“ používejte konkrétní čísla. Co si má představit váš zákazník? Znamená to, že jste si polepšili ze 100 na 200, nebo 1000 na 2000? V tom už je velký rozdíl. Buďte přesní.

Před

V prvním kvartále se povedlo díky zlepšení parametů u našeho online produktu dosáhnout navýšení prodeje ve sledovaném segmentu dvojnásobně oproti stejnému období minulého roku. Díky nové strategii se zároveň podařilo uspokojit požadavky více zákazníků a zaznamenat zvýšení jejich loajality v řádu desítek procent a spontánní reakce a posílení brand awareness.

Po

K našemu e-shopu jsme přidali funkci filtrování podkategorií. Naši zákazníci tak hledané zboží najdou v průměru o 10 sekund rychleji než dříve. Zaznamenali jsme díky tomu zvýšení tržeb v celkové hodnotě 10 milionů Kč, což je dvakrát více než ve stejném období minulý rok. O 250 % více návštěvníků e-shopu dokončilo svůj nákup, počet odběratelů newsletteru vzrostl z 30.000 na 35.000 a celkem 150 lidí od spuštění webu před třemi měsíci ohodnotilo svůj nákup na našem webu v nákupním srovnávači pěti hvězdičkami. Dva měsíce jsme díky nim vedli tabulku spokojenosti v naší kategorii.

Ne vždy je možné váš úspěch možné měřit čísly. Myslete i na to, že působivé výsledky nemusí být vždy v číselném formátu. V takovém případě se nejvíce hodí vyjádření vašeho zákazníka. Většinou dokáže váš přínos v takovém případě pojmenovat lépe než vy. Nebojte se ho požádat o spolupráci. 

Použijte prosťáčka

A jeden recept na závěr z naší vlastní kuchyně. My v AnFasu používáme funkci tzv. prosťáčka. Může to být kdokoli, ale je důležité, aby neměl ani ponětí o tom, co píšete. Dejte mu přečíst svůj text a nechte ho stručně říct myšlenku, kterou si ze čtení vašeho textu odnesl. Je to ta, kterou jste chtěli předat? Není? Tak bohužel, znovu a lépe :)