Právě čtete: SLEVA=LEVÁ
Sdílejte článek:

SLEVA=LEVÁ

Proč na slevě jako zákazník málokdy vyděláte

Všudypřítomná sleva. Proč přitahuje naši pozornost? Proč je jich tolik? Sleva je obchodní nástroj, který využívá našich nedobrých vlastností (lakomost a nestřídmost). Obchodníky pohání podobná motivace. Tak vám předkládám pár myšlenek, až budete chtít příště využít nějaké skvělé nabídky, abyste věděli, na jakou hru přistupujete.

Vidím-li slevu, představím si několik scénářů, které k ní vedou. Pokud vyloučím, že mě má prodejce rád a z čirého altruismu mi něco věnuje, pak ke slevě vede některý z těchto důvodů:

1. důvod: Někdo se přepočítal

Někdo neodhadl sily, nakoupil moc zboží a teď se ho potřebuje zbavit. Nebo je to zboží, které někdo špatně nacenil. Za tu cenu si ho koupilo málo lidí a tak musel s cenou dolů. Tak jak tak zboží zbylo. Leželo. Nešlo. A teď ho má snížení ceny "rozhýbat".

Pro vás jako pro kupujícího je to ten příznivější výklad slevy. Je to informace, že někdo si zboží někdy cenil na víc. Pokud někteří nevidí, že to byl jen obchodník a pár lidí, kteří neměli moc přehled, platí za svoji blbost. Sleva sama pro vás nic neznamená.

2. důvod: Někdo manipuluje

Protože se necháme! Obchodník vyhlásí akci. Krátkodobě sníží svoji marži, aby přilákal vaši pozornost, dostal vás k sobě do obchodu nebo na své stránky. Jakmile nasbírá potřebný počet zákazníků, vytáhne cenu zpátky. Nebo sleví určité zboží a počítá s tím, že když už u něj budete, koupíte si i jiné, které zlevněné není. A vezme si své peníze zpátky.
To je způsob, jakým prodávají dealeři drogy. Dokud nejste závislí, je droga levná. Až do toho spadnete, těžce platíte a ještě dealerovi děkujete.

Pro vás jako zákazníka je to signál se mít na pozoru. Když někdo dává takovou slevu, někde jinde si to bere. Možná budete mít štěstí a on si to vezme na jiných. Budete-li nakupovat u takového obchodníka častěji, vezme si to i na vás.

Pokud jste obchodník, tak to pro vás může znamenat krátkodobý zisk. Z dlouhodobého hlediska si ale kazíte značku a zákazníkům vysíláte zprávu, že mají počkat na akci a za normální ceny u vás kupovat přestanou. Budou čekat na vaše akce, pokud akci mít nebudete, budou zboží shánět jinde. A vám se povede hůř a hůř...

3. důvod: Někdo přímo lže

Sleva neexistuje, obchodník lže a "původní" cenou se nám snaží podsunout myšlenku, že zboží má vyšší hodnotu. Původní cena je buďto smyšlená nebo nějaká katalogová nebo doporučená výrobcem a nikdo to za ni ve skutečnosti neprodává a hlavně nekupuje.

Pro vás jako zákazníka to znamená jediné, tuto informaci ignorovat. A při nákupu se mít na pozoru... A pozor, lež i manipulaci očekávejte i u dalších parametrů. Nejen u ceny.

Pokud tohle děláte jako obchodník, tak si nezasloužíte nic než brzký konec firmy.

4. důvod: Je to součást životního cyklu sezónního zboží

Končí sezóna, obchodník potřebuje vyprázdnit sklady, aby mohl nabízet zase nové zboží. Sníží cenu, někdy radikálně. Vyplatí se mu vydělat málo nebo i trochu prodělat. Zboží se blíží expiraci. Hrozí, že bude neprodejné, je to jeho poslední šance. Radikálně snížit cenu a prodat s malým ziskem než mít náklady s likvidací neprodejného zboží. Sleva pak není sleva, je to jen korekce ceny vystihující klesající hodnotu zboží.

Pro vás jako kupujícího to znamená zkontrolovat, zda sleva odpovídá snížené hodnotě zboží nebo zda vám to snížení hodnoty nevadí (abyste pak nemuseli celý víkend jíst rajčata, která byla levná, ale už byla na hranici poživatelnosti...).

Pokud jste obchodník, tak vás chápu. Držím palce, ať se vám to neděje moc často. Dlouhodobě to škodí.

Je sleva vždycky špatně?

Kdepak. Zaprvé vyjednávání o ceně je úplně v pořádku. Děje se ve všech mezilidských vztazích. Nejen v obchodních. Existuje spousta situací, kdy je sleva fér a na místě. Tady je pár.

  • Množstevní sleva je fér. To tady nemusím vysvětlovat.
  • Sleva, pokud zákazník umožní dodavateli dodat jednodušeji či levněji. Třeba: uděláte dobré zadání a dodavatel nemusí posílat zástupce. Nebo: zboží si vyzvednete ve sběrném místě a dodavatel nemusí k vám posílat speciálně auto... atd.... Speciálně ve službách můžete dobrou spoluprací s dodavateli ušetřit spoustu vydání a on by vám měl cenu snížit (nebo dodat nějakou tu službu navíc).
  • Sleva ze sympatie a za příjemnou spolupráci. Lidi obchodují s lidmi a jistě i cenou zlehka ovlivňujete, s kým chcete spolupracovat.

Obchodní romantika na závěr

Jeden můj bývalý soused (zdravím pane Hynku E. ;) říkával: "Já nerad platím". Mám to jinak. Rád platím za dobrou práci. Úplně mi dělá radost, když můžu odměnit dobrou práci. A pokud na konci si můžu říct se svým dodavatelem, že jsme oba vyhráli.

Přeju všem stranám všech vztahů, aby vyhrávaly.